اهمیت تغذیه سالم



تاریخ انتشار : 1400/05/20 11:28
نویسنده : سرکار خانم ملیحه زاهدی راد مدیریت مجموعه درمانی جهان حکمت



اهمیت تغذیه سالم

تاریخچه تغذیه


تغذیه مبحثی است که از ابتدای خلقت انسان با او همراه بوده است. انسان در دوره های مختلف تکامل موفق به کشف روش های جدید تولید مواد غذایی شده است و هر مرحله ارتقاء تولید محصولات غذایی و ورود آن به چرخه غذای انسان باعث ایجاد چالش هایی همراه با تلاش برای شناخت اجزای مفید وغیرمفید آن موادغذایی شده است. پیشرفت و تکامل انسان و ورود مواد غذایی مختلف در سفره بشر باعث ایجاد تمدن شده است. شیوه های متفاوت تدارک و آماده سازی موادغذایی، تهیه و طبخ غذاهای مختلف، آداب و رسوم غذایی در بخش های مختلف دنیا متفاوت بوده و بخشی از فرهنگ هر منطقه را تشکیل می داده است. تنوع و تفاوت مواد غذایی سرو شده در مراسم های شادی و عزاداری خاص هر منطقه گوشه ای دیگر از فرهنگ آنهاست. مردم در نقاط مختلف جهان وعده های متفاوت غذایی دارند و از مواد غذایی متفاوتی در این وعده ها استفاده می کنند.

بدست آوردن منابع اولیه غذایی و حفظ آن ها از عوامل جدال انسان با خود بوده است و برای بقای خود به دنبال راه های متفاوتی جهت کسب بهترین منابع غذایی، نگهداری و مصرف آن بوده است. تاثیر و فایده غذاهای خاص روی سلامت و بهبودی در سراسر جهان شناخته شده است.

در ادامه این مبحث می خواهیم شما را با اصل تغذیه و اهمیت آن در زندگی انسانها آشنا کنیم.

اصل تغذیه و اهمیت آن


کلمه تغذیه از ریشه مغذی آورده شده است. غذاها و نوشیدنی هایی که می خوریم علاوه بر اینکه به ما لذت فراوانی می دهد، عمل اصلی آن تامین مواد مغذی برای بدن است. در طی تاریخ غذا به عنوان ماده ای مقدس و شفا بخش شناخته شده است و دست اندرکاران سلامتی به اهمیت تغذیه آگاه بوده اند. از زمانیکه تغذیه به علم تبدیل شده است، اکتشافات متعددی در خصوص تاثیر آن بر سلامت افراد انجام شده است. علم تغذیه نشان داده است که انسان از مرحله جنینی تا سالمندی تحت تاثیر مواد مغذی است که از طریق رژیم دریافت می کند. تغذیه بر تمام جنبه های انسان از نبوغ تا رشد قدی، از باروری تا توانایی مبارزه با بیماری ها و تسکین امراض مختلف از سرطان و بیماری قلبی عروقی گرفته تا آب مروارید دوران سالمندی تاثیر می گذارد.

امروزه دانشمندان رشته تغذیه می دانند که پروتئین ها، چربی ها، کربوهیدرات، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر تنها مواد موجود در غذاها نیستند. مواد شیمیایی گیاهی و ترکیبات موجود در سبزی ها، میوه ها و غلات موادی هستند که به حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری و درمان آن کمک می کنند. تحقیقات نشان داده اند که ویتامین ها و مواد معدنی در سلامت پیشگیری موثر هستند.

دستیابی به تعادل بین لذت بردن از خوردن و نوشیدن و تامین مواد مغذی لازم برای تغذیه مناسب کلید تغذیه صحیح است. متخصصان تغذیه بر این باورند که تکمیل رژیم با مواد مغذی خاص برای حفظ سیستم های مختلف بدن لازم است و در درمان بیماری ها نقش دارد. بخاطر داشته باشید که هیچ ماده مغذی به تنهایی کار نمی کند و تعادل رژیم غذایی اساس تغذیه خوب است.





در دسته تغذیه

#تغذیه #تاریخچه تغذیه #اهمیت تغذیه #تغذیه سالم



ارسال نظرات









نظرات